سه شنبه ، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مولانا عبدالحمید؛ چیزی که سبب گلایه و یا نارضایتی مردم شده این بوده که مسئولان به صحبت و فریاد خیرخواهانه و دلسوزانۀ مردم گوش نکردند. متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشته که حرف‌ها را بشنود و گفتمان و مذاکره‌ای باشد و مشکلات را آسیب‌شناسی کند.
ایشان تصریح کردند: طبق آمار و ارقامی که در کشور منتشر کرده‌اند اکثریت قاطع مردم در انتخابات اخیر حضور پیدا نکرد. باید علت این عدم مشارکت بررسی و آسیب‌شناسی بشود. باید با این مردم بنشنیم و صحبت کنیم که مشکل از کجاست و برای حل مشکلات فکر اساسی بشود. در دنیا رایج است که مجلس حل و عقد با حضور طیف‌های مختلف تشکیل می‌دهند و مسائل را کارشناسی و بررسی می‌کنند و حرف مردم را می‌شنوند. شنیدن حرف مردم حیاتی و مهم و در مسیر سیرۀ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم است.

زیاد العطیه، سفیر سعودی در هلند در دیوان بین المللی دادگستری تاکید کرد که اقدامات اسرائیل در اراضی فلسطینی، غیرقابل توجیه است

العطیه، سه‌شنبه یکم اسفند، طی سخنانی در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «اشغالگری مستمر اسرائیل به نتایج هولناکی انجامیده و اجماع بین‌المللی در مورد غیرقانونی بودن اشغالگری اسرائیل وجود دارد».

به‌ گفته العطیه «اسرائیل بر روند شهرک‌نشینی افزوده و چشم خود را به‌روی حملات شهرک‌نشینان (به فلسطینیان) بسته است».

سفیر سعودی در هلند با این بیان که شمار شهرک‌نشینان در اراضی اشغالی فلسطین به ۷۰۰ هزار نفر رسیده، افزود که اسرائیل براین باور است که نسبت به قوانین بین‌المللی، مصونیت دارد.

العطیه در ادامه خاطرنشان کرد: «اسرائیل با مخالفت با راه حل دوکشوری عملا بر نیت خود برای محروم‌کردن فلسطینیان از حقوق خود تاکید دارد».

ماموستا محمد خضرنژاد از شخصیت‌های مذهبی شهر بوکان که در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی بازداشت شده بود، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اتهام “افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم شد

بر اساس این گزارش، ماموستا محمد خضرنژاد روحانی ۴۵ ساله اهل بوکان، توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی رضا نجف‌زاده از بابت اتهام “افساد فی‌الارض” به اعدام و از بابت اتهام “لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور” به ۱۵ سال حبس و از بابت “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

نشست دادگاه ماموستا محمد خضرنژاد به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شده و این شخصیت مذهبی که بیش از یک سال در زندان به سر می‌برد، از حق دسترسی به وکیل  محروم بوده و به گفته منابع نزدیک به خانواده وی، حکم مذکور تنها بر اساس گزارش وزارت اطلاعات صادر شده و قاضی حتی حاضر به شندید دفاعیات وی نشده است.

قابل ذکر است که؛ ماموستا محمد خضرنژاد روز شنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱ در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی با توسل به خشونت شدید به همراه فرزندش یاسر خضرنژاد در منزل خود بازداشت و به مدت ۱۰۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه تحت شکنجه‌ قرار گرفته و ناچار به اعترافات اجباری علیه خود شده است. فرزند وی نیز پس از چند روز آزاد شد.

بازداشت ماموستا محمد خضرنژاد پس از مراسم یادبود اسعد رحیمی از جانباختگان جنبش مذکور انجام گرفت که وی در این مراسم در مسجد افتخاری بوکان سخنرانی و از حکومت و نحوه برخورد با شهروندان معترض انتقاد کرده بود.

ماموستا محمد خضرنژاد از ۱۵ ماه پیش بدون حق استفاد از مرخصی در بازداشت به سر می‌برد و هم‌اینک‌ در زندان مرکزی بوکان محبوس است.

جمعی از فرهیختگان، علما، فعالین سیاسی و مذهبی اهل‌سنت، شورای ملی اهل‌سنت ایران را با نام «شمسا» بنیان گذاشتند

شورای ملی اهل‌سنت ایران یک تشکل سیاسی است که بر اساس نیاز اهل‌سنت داخل کشور در جهت مطالبه‌ی حقوق پایمال شده‌ی سیاسی اجتماعی و مذهبی این بخش بزرگ از جمعیت کشور ایران تشکیل شده است.

باور شورای ملی اهل‌سنت ایران بر این است که همبستگی ملی و میهنی با رسمیت بخشیدن به حقوق برابر برای همه‌ی ایرانیان ممکن خواهد بود؛ از این رو شورا در رویکرد عملی خود حقوق اساسی جامعه‌ی اهل‌سنت ایران بر اساس اصل آزادیهای مذهبی در منشور حقوق بشر را با جدیت پی گیری خواهد نمود.

شورای ملی اهل‌سنت ایران تلاش دارد بر پایه‌ی توانمندیها و پتانسیل موجود در جامعه‌ی اهل‌سنت داخل کشور با همکاری و همگرایی هدفمند ائتلاف با دیگر کنشگران و نیروهای سیاسی فرهنگی مدنی، اتنیکی و علمی ایران برای دستیابی به آزادی و برابری جامعه اهل‌سنت ایران از جایگاه حقوقی آن اقدام نماید.

از آنجایی که شورای ملی اهل‌سنت ایران میتواند نقش ارزنده‌ای در شکل گیری یک ائتلاف ملی برای رهایی از هر گونه استبداد حاکم بر کشور ایفا نماید لذا شورا با تاکید بر مشارکت حقیقی اهل‌سنت ایران در اداره‌ی امور کشور برچیدن همه‌ی تبعیضات موجود و بنیاد نهادن سیستمی عدالت گستر در چارچوب کنوانسیونهای بین‌المللی حقوق بشر برای پایان دادن به سیاست در حاشیه راندن شهروندان اهل‌سنت اهداف خود را تنظیم و ارائه نموده است.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (۶ بهمن ۱۴۰۲) در مراسم نماز جمعه زاهدان، شنیدن حرف مردم را «بهترین حکمت و سیاست» دانستند و از اینکه «تا کنون قدمی در جهت خواسته‌های مردم برداشته نشده است» به شدت ابراز تأسف کردند.

مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: یکی گفته بود که قانون اساسی ایران بهترین قانون دنیاست. باید توجه کنیم که چه اندازه بر این «بهترین قانون دنیا» عمل می‌شود. آیا عمل می‌کنیم یا کسانی که قدرت دارند هر جایی که دل‌شان بخواهد عمل نمی‌کنند؟ البته ما معتقدیم که این قانون اساسی مشکلات زیادی دارد و ملت هم به‌خاطر بعضی از بندهای همین قانون با مشکل مواجه شده است.
ایشان گفتند: قانون اساسی چهل‌وچهار سال قبل و برای نسل گذشته تدوین شده است. خبرگان و بسیاری از کسانی که این قانون را تصویب کرده‌اند از دنیا رفته‌اند و الان در عالم برزخ زندگی می‌کنند. نسل امروز، نسل دیروز نیست و شرایط و فضا و خواسته‌های جدیدی در کشور و دنیا آمده است، اما یکی از مشکلات قانون اساسی این است که در طول این مدت هیچ تغییری در این قانون ایجاد نشده است.
ایشان ادامه دادند: مشکل دیگر این است که آیا همۀ ما به این قانون اساسی عمل کرده‌ایم؟ در قانون اساسی آمده است که شورای نگهبان بر انتخابات نظارت کند، بعدها آمدند و «نظارت استصوابی» را تصویب کردند و این نظارت استصوابی یعنی همه‌چیز اعم از تایید و سایر موارد در اختیار شورای نگهبان باشد. اینها قوانینی هستند که برای کشور مشکلات ایجاد کرده‌اند. وقتی کسی که دو دوره رئیس‌جمهور، چند دوره نماینده مجلس و چندین دوره رئیس شورای امنیت ملی کشور بوده است، رد صلاحیت بشود دنیا در مورد ما چه فکر می‌کند؟! و یا شخصی که در وزارتخانۀ حساسی وزیر بوده و رد صلاحیت می‌شود! اینها مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: دیدگاه‌ها باید وسیع و بلند باشند و منحصر بر یک مذهب و قوم و جناح نباشند. مسئولان باید سعه‌صدر داشته باشند و نظرشان خیلی بلند باشد و تنوع و تفکرات مختلف در کشور را ببینند. آن زمان است که می‌توانیم وحدت ملی را در کشور مشاهده کنیم.

ماموستا فرهاد سلیمی زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت کُرد، پس از ۱۴ سال حبس به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام منتقل شد.
از آبان ماه سال جاری تاکنون سه تن از هم پرونده‌ای‌های او به اسامی قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی در فواصل زمانی مشخص به سلول انفرادی منتقل و اعدام شدند.

«ماموستا فرهاد سلیمی» متولد ۱۳۵۷، اهل سقز، در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به «محاربه»، «افساد فی الارض»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های سلفی» متهم شد.

دادگاه انقلاب بندر لنگه در استان هرمزگان، مهرداد درواع، روزنامه‌نگار اهل‌سنت را به ۶ ماه حبس تعلیقی و ۱۰۰ روز حبس تعزیری محکوم کرد.
مهرداد درواع شهریورماه ۱۴۰۱ در جریان انقلاب زن زندگی آزادی، بازداشت شده بود.
اتهامات این روزنامه‌نگار «اهانت به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

دادگاه ویژه روحانیت حکم ۵ سال تبعید برای مولوی فضل الرحمن کوهی به شهرکرد صادر کرد

مولوی فضل‌الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ از سوی دادگاه روحانیت مشهد به پنج‌ سال تبعید در شهر کرد محکوم شد.

این روحانی برجسته بلوچ در تاریخ  ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲، پس از دیدار با مولوی عبدالحمید در زاهدان، در حال بازگشت و خروج از شهر زاهدان توسط نیروهای نظامی در ایست و بازرسی بازداشت شده و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده بود.

هفته گذشته مولوی کوهی به دادگاه روحانیت مشهد منتقل شده و در این دادگاه به پنج سال تبعید به شهر کرد استان چهارمحال بختیاری محکوم شده و طی بیست روز فرصت دارد به این حکم صادره اعتراض بکند.

مولوی کوهی هم‌اکنون در بند سیاسی زندان وکیل آباد مشهد نگهداری میشود.

گفتنی است، دادسرای ویژه روحانیت مشهد پس از بازداشت مولوی کوهی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که وی به علت «هنجارشکنی و همگامی با جریانات معاند» بازداشت شده است.

لازم به ذکر است، مولوی فضل الرحمن کوهی در تاریخ هفتم آذر ماه سال ۹۸ پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد بازداشت و به ۶ سال و چهار ماه حبس محکوم شده بود. وی پس از سپری کردن بیش از یک سوم حبس، با آزادی مشروط در تاریخ سوم مهرماه آزاد شده بود.

دادگاه ویژه روحانیت شهرستان ارومیه، ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد «چهار یار نبی» پیرانشهر را به سه سال حبس محکوم کرد.
دادگاه اتهام‌های این روحانی کُرد اهل سنت را «اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و امضای بیانیه ماموستایان کردستان در حمایت از خیزش انقلابی ژن، ژیان، ئازادی» عنوان کرده است.
ماموستا ابراهیم سلیمی سه‌شنبه ۱۱ بهمن ١۴٠١، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر به خاطر حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. دوشنبه یکم اسفندماه ١۴٠١، ماموستا سلیمی را با تودیع قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد کردند. این روحانی کُرد را پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل و طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم کرده بودند.

لحظاتی پیش ده‌ها نیروی تروریستی سپاه بدون نشان دادن حکم قضایی به منزل مسکونی مولوی فتحی محمد نقشبندی در شهر راسک یورش بردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای حکومتی اطراف منزل مسکونی مولوی نقشبندی را محاصره و اجازه تردد و رفت و آمد به شهروندان را نمی‌دهند.

قابل ذکر است که هم‌اکنون فضای شهر راسک به شدت ملتهب اعلام شده است‌.