یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
واکنش مولانا عبدالحمید به تعطیلی نمازخانه پونک
واکنش مولانا عبدالحمید به تعطیلی نمازخانه پونک
۲۹ مهر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

تعطیلی نمازخانه پونک تهران سبب ناراحتی اهل‌سنت و همۀ شیعیان آزاده شده است

مولانا عبدالحمید: وقتی نشد اهل‌سنت برای خود مسجدی در تهران بسازند، در محله‌های مختلف تهران نمازخانه‌های مختلف صدمتری و صدوپنجاه متری و بیشتر و کمتر اجاره کردند و بعضی مهمان‌خانۀ خودشان را در اختیار نمازگزاران قرار دادند. بزرگترین نمازخانۀ اهل‌سنت در تهران نمازخانه پونک بود. در این نمازخانه در نمازهای یومیه حدود ده تا بیست نفر و در نمازهای جمعه حدود سیصد یا چهارصد نفر نماز می‌خواندند. البته بنده در طول این مدت هر وقت به تهران می‌رفتم برای اینکه حساسیتی ایجاد نشود خیلی کم به این نمازخانه‌ها می‌رفتم و روزهای جمعه هم نماز را در هتل محل اقامت‌مان می‌خواندیم. اگرچه ما برای شرکت در کنفرانس‌ها به تهران می‌رفتیم و مهمان خود دولت بودیم، اما احتیاط می‌کردیم و به نمازخانه‌ها نمی‌رفتیم.
ایشان خاطرنشان ساختند: در نمازخانه‌های اهل‌سنت تهران و در همین نمازخانه «نبی رحمت» پونک که اکنون دچار مشکل شده است، اگر خطبه‌ای بوده به زبان عربی بوده و اگر صحبتی هم شده فقط صحبت دینی کرده‌اند و برای اینکه سوءتفاهمی پیش نیاید یک کلمه هم صحبت سیاسی مطرح نکرده‌اند. در انتخابات‌ها هم بی‌تفاوت نبوده‌اند و رأی داده‌اند و ثابت کرده‌اند که نسبت به انتخابات‌ها نگاه منفی ندارند و وحدت را رعایت کرده‌اند، اما متاسفانه در طول این مدت این نمازخانه همواره با مشکلات مواجه بوده است. یک مرتبه چند سال قبل آمدند و سرویس‌های بهداشتی و بخش‌هایی از این نمازخانه را تخریب کردند و مدتی این نمازخانه تعطیل شد، دوباره راه‌اندازی شد تا اینکه متاسفانه اتفاق اخیر پیش آمد.
ایشان خاطرنشان کردند: در این روزها که همۀ مردم نگران اوضاع مردم فلسطین و غزه هستند و این موضوع همه را نگران کرده است، متاسفانه نمازخانه پونک را کاملا تصرف کردند و قسمتی که در آن نماز اقامه می‌شود را دیوارکشی کردند. تعطیلی این نمازخانه همۀ اهل‌سنت را نگران و جریحه‌دار کرده است.
بنده مطمئنم علاوه بر اهل‌سنت، هر شیعۀ آزاده‌ای که به انسانیت می‌اندیشد از این موضوع ناراحت است. این نمازخانه چه ضرری برای حاکمیت و حکومت و عزیران شیعۀ ما داشت؟! در اینجا بدون هیاهو و در نهایت خاموشی نماز خوانده می‌شد. در این نمازخانه نماز جمعه که نزد اهل‌سنت فرض است اقامه می‌شد.

جریان نمازخانه پونک صرفا در راستای «جلوگیری از نماز» و «تعصبات مذهبی» است

این وظیفۀ تمام حکومت‌ها مخصوصا حکومت‌های اسلامی است که نماز را اقامه کنند. در کشور ما برای اقامه نماز هزینه می‌شود و رسما مسئولیت و برنامه وجود دارد. لذا اقتضای برادری و اسلامی این بود که شما از عزیزانی که در نمازخانه پونک نماز می‌خواندند حمایت می‌کردید. الله تعالی فرموده است: «و تعاونوا علی البر و التقوی». کسانی که در این نمازخانه بودند در مسیر نیکی و تقوا قرار داشتند و عبادت آنها به شما کمک می‌کرد. در اینجا حقوق‌الله و حقوق‌الناس بود؛ حقوق‌الله این است که مردم در آنجا خدا را عبادت می‌کردند و حقوق‌الناس است که این حق مردم است که در یک نظام و در جمهوری اسلامی زمینۀ عبادت‌شان فراهم شود.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: حادثه‌ای که برای این نمازخانه پیش آمده است صرفا در راستای جلوگیری از نماز و علامت تعصبات مذهبی است. در این نمازخانه به‌جز برادری و اخوت چیز دیگری نبود. اهل‌سنت تهران باتوجه به اینکه در اقلیت قرار دارند با جریاناتی که در سایر نقاط کشور اتفاق می‌افتد فاصله دارند و مسائل را مراعات می‌کنند و اگر مسأله‌ای باشد هیچگاه آن را روی منبر مطرح نمی‌کنند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: ما از مسئولان امر و از دولت آقای رئیسی و از شخص آقای رئیسی به شدت گلایه داریم. شما عالِم هستید و در حوزه‌ها پرورش یافته‌اید و ما و شما با هم سلام‌علیکم دیرینه داشتیم، شما چگونه نمازخانه اهل‌سنت را تعطیل می‌کنید؟! کدام منطق این اجازه را به شما می‌دهد؟ کدام منطق به ما اجازه می‌دهد که در حق برادران شیعۀ خودمان کوتاهی کنیم و آنها را نگران کنیم؟ ما نه به خودمان و نه به مردم‌مان این اجازه را نمی‌دهیم که حق برادران شیعه ضایع بشود. تمام امور کشور در اختیار شما مسئولان است، اما نمی‌توانید یک نمازخانه چندصدمتری اهل‌سنت را در تهران تحمل کنید. لذا ما امیدواریم بزرگان و مسئولان رده بالا به این موضوع ورود کنند و این مسأله هرچه سریع‌تر حل شود.