برای اولین بار "مناظره امام جعفر صادق با یک رافضی" به فارسی.
The Writer: استاد عبدالله حيدري
Added Date: 2/5/2010 12:14:15 PM
Bookmark and Share              Balatarin

چند سال پیش هنگامی که برای اولین بار چشمم به کتابی با این عنوان افتاد از خوشحالی نفهمیدم که آنرا چطور خواندم و با همان خوشحالی هم آنرا ترجمه کردم. اما خداوند خواست که در آن سالها نشر آن به تأخیر بیفتد.

عمده ترین علت تأخیر نشر کتاب مناظره امام صادق در آن برهه این بود که چون در اسم کتاب کلمه رافضی آمده بود دوست داشتم در باره این کلمه بحث تحقیقی مفصلی بنویسم که به این بهانه خوانندۀ فارسی زبان کتاب باریشه و کاربرد و مقصود این اصطلاح آشنا شود یاد داشتهای نیز جمع آوری کردم اما گویا قسمت نبود و عوامل دیگری به این سبب افزوده شد که نشر کتاب تا امروز یعنی حدود 10 سال به تأخیر بیفتد. الحمدلله علی کل حال. حال که خداوند اسباب نشر الکترونی آنرا فراهم کرده إن شاءالله امیدوارم که چاپ آن نیز بزودی میسر شود.

متأسفانه در اصل کتاب یعنی تحقیقی که دکتر علی الشبل زحمت کشیده و انجام داده جای دو موضوع خالی است که کاش ایشان زحمت آنرا هم کشیده بود یکی تحقیق در باره کلمه رفض و رافضی و دیگر در باره اهمیت کتاب که هر دو موضوع به نظر من اهمیت فوق العاده دارد بویژه برای خوانندۀ فارسی زبان این هر دو موضوع بسیار ارزشمند است.

گرچه من کتاب را برای نشر فرستادم به امید آنکه هنگام چاپ این نقص را جبران کنم اما دوستان در کتابخانه عقیده لطف کرده و یاد آوری کردند که در باره اهمیت کتاب چیزی نوشته شود. حال که فرصت میسر و بهانه ای هم پیدا شد به توفیق خداوند متعال با اختصار نقص موجود را جبران می کنم.

در باره رفض و روافض کوتاه و مختصر در مقدمۀ کتاب مطلبی نقل کرده ام.

و اما در بارۀ اهمیت کتاب باید عرض کنم که این کتاب از چند جهت اهمیت و ارزش فوق العاده دارد.

اول: اینکه مناظره امام جعفر صادق با یک رافضی به خیرالقرون بر می گردد و گنجینه ارزشمندی از قرن دوم هجری است.

دوم: اینکه کتاب مستند است و چندین نسخۀ مخطوط و دستنویس دارد.

سوم: اینکه کتاب بر وفق منهج محدثین و با سند متصل روایت شده است.

چهارم: اینکه محتوای این کتاب با شخصیتی از بارزترین شخصیتهای علمی و تاریخی و اهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم یعنی امام جعفر صادق رضی الله عنه و رحمت الله علیه ارتباط دارد.

پنجم: اینکه موضوع کتاب بغرنج ترین و پیچیده ترین مسأله ای است که در تاریخ اسلام بین اهل سنت و اهل بدعت یعنی روافض و به تبع عموم شیعیان وجود دارد. یعنی موضوع امامت و صحابه رضی الله عنهم أجمعین.

ششم: اینکه حضرت جعفر بن محمد صادق رحمت الله علیه که شیعیان اثناعشری مدعی هستند مذهبشان به ایشان منتسب است در این مناظره به نمایندگی از اهل سنت و خاندان نبوت و اهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و علمای سلف عقیده حقه فرقۀ ناجیۀ منصوره یعنی اهل سنت و جماعت که عقیده عموم مسلمین و مستند به قرآن کریم و سنت صحیح و عقل سالم است را بیان فرموده اند.

هفتم: با نشر این سند تاریخی مهم از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روافض و اهل بدعت دشمنان صحابه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم هویت ضد قرآنی و ضد عقل خود را از دست می دهند و دیگر هیچ پناهگاهی ندارند که با پشتوانه آن خود را به اسلام و قرآن و اهل بیت منسوب بدانند وقتی اهل بیت اینگونه آنان را رسوا نموده و طرد کرده اند پس به طور قطع از گردونه رقابت در چهار چوب اسلام خارج می گردند.

هشتم: با نشر این کتاب واین سند تاریخی مهم فرق بین شیعه به معنی دوستی با اهل بیت پیامبر و بین رافضه دشمنان صحابه پیامبر خود به خود روشن و آشکار می گردد. دیگر روافض حق ندارند که به بهانه دوستی و محبت علی و سایر اهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم خود را شیعه علی و اهل بیت معرفی کنند. شیعه علی کسی است که با صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم همانند امام جعفر صادق دوست باشد.

نهم: ارزش این کتاب به زبان فارسی خلأ بزرگی را پر می کند، زیرا که متأسفانه در جامعۀ فارسی زبان ما تا کنون اینگونه تفهیم شده که اهل بیت یعنی شیعه و شیعه یعنی روافض و دشمن صحابه که نشر این کتاب خطوط قرمز را مشخص خواهد کرد که هر شیعه رافضی نیست و هر رافضی شیعه نیست شیعیان اهل بیت و دوستداران امام جعفر صادق دوست صحابه و دشمن روافض هستند.

دهم: و آخرین مورد در اهمیت و ارزش کتاب مناظره امام جعفر صادق رضی الله عنه این است که یک سند تاریخی مهم و ارزشمند در اختیار جامعه اهل سنت قرار می گیرد تا اینکه خوشحال و مطمئن باشند و  قوت قلب حاصل کنند و بدانند که دوستی اهل بیت رضی الله عنهم تنها با شعار و ادعا نیست دوستان واقعی اهل بیت ما اهل سنت هستیم، هر مسلمان سنی در هر جای جهان بداند و شکر و سپاس خدا را بجای آرد که دوستی واقعی اهل بیت علیهم السلام و رضی الله عنهم نیز از افتخارات ما اهل سنت است.

دلیلش این است که  عامل حقیقی به عقیدۀ اهل بیت ما هستیم همچنانکه پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله وسلم در بارۀ روز عاشورا که دیدند یهود در مدینه آن روز را روزه می گیرند وقتی علت را جویا شدند گفته شد این روز نجات حضرت موسی علیه السلام از دست فرعون است فرمودند: «نحن أحق بموسی» ما شایسته تر به دوستی با حضرت موسی هستیم. ما هم به مدعیان کاذب محبت اهل بیت عرض می کنیم «نحن أحق بأهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم» ما اهل سنت شایسته تر به دوستی و محبت اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم هستیم.

بارالها ترا شکر و سپاس بی کران و بی پایان بر همۀ نعمتهایت، بر نعمت وجود وانسانیت و اسلام و ایمان و عقیدۀ صحیح اهل سنت و محبت صحابه و اهل بیت و سایر نعمتهایت الحمدلله اولا و آخرا.

امیدوارم که با نشر نسخۀ فارسی مناظره امام جعفر صادق نسخۀ عربی نیز در سایت عقیده گذاشته شده و به زبانهای مهم دیگر نیز ترجمه شود. إن شاءالله.

برای داونلود این کتاب اینجا را فشار دهید

منبع كتابخانه عقيده

 

Reader Count
6187

Bookmark and Share              Balatarin
 
Wednesday 26 January 2011 07:01:11 GMT
ناگفته 
بعد از 1400 سال مدارکی که ادعا می کنید نسخه خطی آن هم موجود است را کشف می کنید و با آن تهمت رافضی به شیعه می زنید آنهم از زبان امام صادق (ع) ، بعد برای آنکه این دروغ ها را قابل باور کنید دست به تحریف در تاریخ می زنید. بخشی از تاریخ را که به ضرر شما است حذف می کنید و به بخش دیگری که نیاز دارید ، آنرا تولید می کنید.
وقتی هم فراموشتان شده کتابی را اصلاح نموده باشید و بعدا از آن کتاب بر علیه ادعاهایتان استفاده شود ، اقدامی عجیبتر می کنید تا آنجا که نویسند برخی از آنها را شیعه می نماید.
برای محکم کاری در این فرایند دروغ پردازی با جعل حدیث و خلق راویانی که در مواردی حتی وجود خارجی هم ندارند و تفسیر قرآن کریم به آنگونه که شأن نزولش را با خواسته خود تنظیم کرده باشید ، متوسل می شوید.
و برای این همه کار پول هنگفت نفت را هزینه آن می نمائید.
سوال: اینهمه برای چیست؟ این همه مقاله و کتاب و سایت و ... بر علیه شیعه به نفع کیست؟ در برابر اینهمه مقاله و کتاب و جزوه و سایت بر علیه شیعه ، چقدر بر علیه آمریکا و اسرائیل مطالب نوشته اید و هزینه انجام داده اید؟ این که خطر شیعه را از خطر آمریکا و اسرائیل بالاتر جلوه می دهید ، به چه منظور است؟
جواب سوالات مرا علما و آگاهان فرقه منافق و منحرف وهابی بخوبی می دانند ولی جهت اطلاع برادران شیعه و سنی می گویم که اینهمه با هدف براندازی دین مبین اسلام است که توسط فرقه مزدور و خائی وهابی که توسط یهودیان تاسیس گریده است ، شکل گرفته و قصد نهایی آن تضعیف صف واحده امت اسلامی در برابر کفر و الحاد جهانی و نابودی کامل اسلام است.
وظیفه هر شیعه و سنی دوستدار دین و شریعت آن است که بحکم خدای واحد و رسول واحد و کتاب واحد اختلافات تفرقه افکن را رها نموده و با شناخت اهداف شوم فرقه ضاله وهابی ، این عامل مزدو آمریکا و اسرائیل در بین مسلمین ، از این مرکز فتنه در جهان اسلام تبری جسته و بیش از گذشته با اتحاد و همدلی به دین محمد(ص) مدد و یاری رسانیم.
خداوند دروغگویان را لعنت نموده است و ما نیز ایشان را لعنت می کنیم.
Monday 24 January 2011 02:01:58 GMT
--- 
من این کتاب را دیدم...
جالب این جاست که تقریبا همه مطالبی که در این کتاب مطرح شده سند آن ذکر نشده است و فقط گفته شده که امام جعفر صادق علیه السلام این را گفت و آن را گفت...
حالا اینکه نویسنده این مطالب را از کجا آورده الله اعلم...
Tuesday 11 January 2011 06:01:18 GMT
مسلم  
واقعا برای همه تون متاسفم مغز شما هنوز در زمان جنگ جمل و نهروان مونده من میخوام بدونم شما میخواید حق علی رو بگیرید به کی بدید؟ بابا جمع کنید کاسه کوزه تونو بچه های ژاپن تو چه فکرین ما تو چه فکریم همش میخایم همدیگرو تکفیر کنیم این همه سنگی رو که باید بزنید توسر دشمن نزنید تو سرو کله همدیگه
Monday 10 January 2011 08:01:30 GMT
شهرام 
سلام به یکتاپرست
دوست عزیزشماباید دستاوردهای اسلام دفاع کنی یا نه؟پدرت که این همه به گردنت حق دارداگرموردبی حرمتی قرارگیردچه عکس العملی انجام می دهی؟در این اینجاصحبت ازشیعه وسنی نیست بحث کاملافرق دارد.شمادر مورد سنت پیامبراطلاعات کاملانصبی داری.واین در تمام کامنت هایت مشهودمی باشد.شمادر مسندقضاوت نیستی پس قضاوتی نکن که فردا پشیمان شوی.مشکل مامسلمین خرافات است و این شیعه وسنی ندارد!مادر پی اصلاح دین هستیم نه نابودی این و ان.وچرا فکر می کنی فقط خودت قران را با مفاهیم ان می خوانی؟وبابقی بقول شمااواز می خوانند!!! کمی منطقی بیندیش.واگرقران رامی فهمیدی میدانستی که با اسم همین بزرگانرا چماق کرده وبر سر مسلمین می کوبندواگر خوب بنگری درک ان چندان مشکل نیست.نمونه سریال های کذای را تماشاکن شاید دیگران را هم یکتا پرست ببینی!! از این مطلبم امیدوارم شما دوست گرامی رانرنجانده باشم.به امید هدایت برای من وشما
Sunday 9 January 2011 05:01:38 GMT
Hamza 
منکرین حدیث هیج فرصتی را برای اعلام موجودیت از دست نمی دهند..اکثر حرفهایشون مصداق "کلمة حق ارید بها الباطل" است. خداوند هدایتشان دهد.
Sunday 9 January 2011 12:01:49 GMT
یکتاپرست 
سلام به خداوندم که تمام حکمت وفضل ازآن اوست.
می دانیدچراجنگ بین سنی وشیعه تمامی ندارد؟خیلی ساده است!
زیرااین دوحزب ازاصل خودعقب ماندند.فر قی هم میانشان نیست(باپوزش از برادران سایت)جایی که دفاع ازسخن حق است بایدتعارف راکنارگذاشت وبه اصل پردا خت.سنی همانقدربه بیراه افتاده که شیعه بدان دچاره!علت عقب ماندگی مادورافتادن ازعمق آیات الهی است.به خدای سبحان سوگندکه اگربه جای اینکه این همه درحقانیت فرقه خودمشغول هستید،توجه به آیات می داشتیدامروزه مسلمانان ازقدرت عالمگیری برخوردارمی بودندواینگونه ذلیل وخوارنمی بودند.خداوندم شوخی باکسی نداردوبرای دفاع ازعلی وخاندانش ومحمد وابو بکرو عمرماراموردعنایت قرارنمی دهد.به من چه که 1400 سال پیش چه برسر آنهاآمده، به من این مربوط است که راهم راباتوکل به خداوخواندن وعمل کردن به آیاتش جامعه ایی به دورازبی عدالتی فراهم آورم که خودودیگران درآن به سازندگی بپردازیم!کاری که غریبهاتوانستندبه آن دست یابند.وقتی پیشرفت اینهارامی بینم متوجه می شوم که بیش ازماتسلیم خداوند شدندوایمان آوردندکه خلقتشان بی ثمر نبوده ونیامدندکه چندصباحی روزگاررابه بطلان بگذرانند.حال سینه خودراچاک دهیدوبازمثل موشهای جوینده گذشته رابجویدوبرسرهم بکوبیدوهم را دشنام دهیدتاروزی که فرصت زندگی راازدست دادیم وموقع رفتن رسیده!دستهاخالی وکوله بارهاتهی ازمعرفت انسانی!بجنگیدوقرآنهاراسرطاقچه گذاریدو هرازگاهی خاکش رابگیریدویاخیلی لطف می کنیدقرایت آن رابیاموزیدکه ببینیدصوت صدایتان چقدرآواز دارد.ایکاش به جای اینکه دنبال قرایت باشیدوکودکان راتشویق به آوازخوانی قرآن کنیدبه مفهوم آن پی می بردیم ودرباره آن به صحبت می نشستیم.خدایا دوستت دارم وآرزومندهدایت توهستم.آمین یارب العالمین.
Saturday 8 January 2011 05:01:33 GMT
علی حیدری 
برادران سنی،سلام
من یک شیعه امامیه هستم.جدیدا استفتاء آیت اللخ العظمی وحید خراسانی را دیده اید؟؟
_____________________
جرس: در پاسخ به استفتاء گروهی از شهروندان از آیت الله حسین وحید خراسانی، پیرامون "نحوه تعامل با اهل سنت"، این مرجع تقلیدِ بلندپایۀ شیعه طی فتوایی اعلام کرد "وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین - هر چند شما را کافر بداند - به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند، شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید."

به گزارش جرس، این استفتا که چندی پیش به طور محدود پخش شده است، به شرح زیر است:


بسمه تعالی
ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهل سنت زندگی می کنند و آنها ما را کافر می دانند و می گویند شیعه کافر است در اینصورت آیا ما هم می توانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر می دانند ما هم با آنها معامله کفار کنیم. مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید.

جواب
بسم الله الرحمن الرحیم
هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است. و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند، شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «و لایجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی» و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «و لا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مؤمنا»
و السلام علیکم و رحمه الله

____________________________
حال خود انصاف دید که شیعیان جنگجوتر ولجوج ترند یا شما؟؟
Saturday 8 January 2011 04:01:14 GMT
محمد علی تیموری 
شما چه از پیروان اهل بیت دیده اید که این قدر مخالفت می کنید. شما را چه کسی حمایت می کند؟؟؟ شما حتی نمیدانید فرق شیعه با رافضی در چیست .
خدا ما را از شر شما راحت کند
Saturday 8 January 2011 01:01:25 GMT
شهرام 
مانیازی به این کتاب هرچند پر ارزش وپرمحتواست نداریم زیرا که دین یعنی یقین وما دردین خود شک نداریم که قلبمان ارام گیرد ومنظوراستاد این نیست که ما شک داریم بلکه هدف ایشان شماروافض می باشدکه خود قران را قبول نداشته وکتابهای مندراورده نهجالملاقه ومفاتیح جنان(تضاد بااصل اسلام)و.... داریدهرکس بعد ازادله محکم باز هم عناد پیشه کند پس شکی در شرکش دراسلام نیست وصددرصدرافضی است.این روسیاهان چون اجدادمجوسیشان دل به اتش خوش کرده اندوبسیار می خواهدکه راه درست را بیابند.اینان تنهادرقبرولحضه مرگ واقعیت را می فهمندکه ان زمان بسیار دیر می باشد.استاد از زحمتهایت متشکرم واز همین جاروی نورانیت رامی بوسم
Sunday 26 September 2010 09:09:44 GMT
سنی=دروغ 
کشف تازه(مناظره ی امام صادق(ع) با یک رافضی) را به شما تبریک می گوییم
جمعی از شیعیان
Monday 3 May 2010 07:05:16 GMT
بلوچ 
اقای سیدمحمد لطفا چه جبریه که وقتی از چیزی سر درنمیاری الکی پارس کنی تومثلا عاشق اهل بیتی وباور داری که حضرت فاطمه (س) بشهادت رسیده؟
تو بزرگترین گستاخی رو نسبت به حضرت علی کرم الله وجه کردی
اگه شهادت بود بعداز شهادت چرا حضرت علی دخترش رو که از وجود حضرت فاطمه بود به قاتل زنش داد ایا از حضرت عمر(رض) میترسید؟ بعدشم چرا سه تا از فرزندانش رو ابوبکر عمر و عثمان نامگذاری کرد ایا اینم از ترس بود؟؟
ادعای محبت اهل بیت ولی خودش نمیدونه چقدر گستاخ و بیشرمه که به حضرت علی که شمشیر خدا لقب داشته تهمت و برچسب بزدلی میزنه
Saturday 13 February 2010 05:02:21 GMT
سیدمحمد 
پس.معلوم.میشودکه.شما.عامه.دراین.1400سال
.درشک.وتردیدبوده.ایدکه.باچاپ.این.کتاب.
مزخرف.میخواهیدخوشحال.ومطمئن.بشید.شماکه.
ادعای.دوستی.اهل.بیت.پیامبرصلی.الله.علیه.واله
وسلم.رادارید.بگوییددخترپیامبربدست.چه.کسی.
به.شهادت.رسید.وقبرش.درکجاست.
0..عایشه.قاتل.پیامبربه.
دست.چه.کسی.کشته.شد.قبرش.درکجاست.
 
Name:
Comment Body: